HPHC = Samenwerken

HPHC werkt samen met uw medewerkers, leidinggevenden en HR professionals. Gericht op duurzame inzetbaarheid.

Maatwerk Arbodienst

U krijgt van uw huidige arbodienst niet de ondersteuning die u nodig heeft? In moeilijke dossiers blijft de terugkoppeling vaag en krijgt u niet het advies waar u en uw medewerker mee verder komen?
 
Dan is het tijd om over te stappen naar HPHC. Wij doen graag zaken met bevlogen werkgevers!

Het gaat om mensen!

Goed HR-beleid richt zich op ontwikkeling van mensen. Het vindt een persoonlijk antwoord op de vraag hoe iemand met plezier kan werken en tegelijkertijd fit en gelukkig blijft. Hoe balans kan worden gevonden tussen werk en privé en hoe een talent zich kan ontwikkelen. HPHC zorgt samen met u voor uw grootste kapitaal: uw mensen. En dat ziet u terug in de jaarresultaten.

Gezonde mensen. Gezond bedrijf.

HPHC helpt uw werknemers fit en in balans te blijven. Want gezonde werknemers vormen een gezond bedrijf. Dat is ons uitgangspunt. Healthy People Healthy Company.
Vragen? Bel of mail ons.
Vragen? Bel 088 222 5777 of
mail ze via het contactformulier 

Baaldag kost werkgever meer dan gedacht

Geplaatst op 4.10.2011
"Ik blijf een dagje thuis, ik heb griep." Een van de meest gebruikte redenen die werknemers opgeven als ze zich ziek melden. Wie dit minder dan twee keer per jaar doet, voelt zich waarschijnlijk echt niet lekker. Op mensen die vaker verzuimen moet volgens bedrijfsartsen extra worden gelet. "Kort frequent verzuim is een voorbode van langdurige uitval."

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het verzuim in de horeca lager ligt dan in andere sectoren, terwijl het korte verzuim er juist floreert. Wie zich bij de Utrechtse horecabaas Jan Braam ziek meldt, kan meteen zijn agenda trekken. De meeste medewerkers halen hun dag thuis namelijk dezelfde week weer in. Een onorthodoxe maatregel die is verworden tot bedrijfscultuur in Braams zeven restaurants. "Het gaat erom dat je mensen wijst op hun verantwoordelijkheid", zegt de horecabaas. "Als zij niet werken, moet ik iemand anders optrommelen. In de horeca blijft het werk niet liggen, de gasten zijn er gewoon. Of je nou ziek bent of niet." Bij elke ziekmelding gaat hij met de medewerker in gesprek, ook als iemand maar een dagje thuis blijft. Die betrokken aanpak ziet hij terug in zijn verzuimcijfers, die liggen tussen de 1 en 2 procent, veel lager dus dan het landelijk gemiddelde in de horeca van 2,5 procent.


Grens vervaagt

 
Uit onderzoek van 365/ArboNed bleek onlangs dat 67 procent van het verzuim in de horeca kort en frequent is. Vooral jongeren melden zich sneller een dagje ziek, in 40 procent van de ziekmeldingen gaat het om mensen onder de 25 jaar. "Je ziet vaak dat de grens tussen werk en vrije tijd vervaagt", zegt horecabaas Jan Braam. "Bij ons is het in het verleden voorgekomen dat ons personeel dronken werd van ons eigen bier en daardoor de volgende dag uitviel. Daar zijn we nu alert op, ik ken mijn pappenheimers." Strengere regels wat betreft drinken tijdens het werk is een van de genomen maatregelen, maar ook een telefoontje bij een ziekmelding waarin om uitleg wordt gevraagd en managers die de Facebookpagina van de medewerkers in de gaten houden. "Mensen zetten daar echt alles op", zegt Braam. "Als iemand zich afmeldt met griepklachten kunnen mijn managers zeggen: ‘maar gisteravond had je het nog zo gezellig op dat strandfeest!" Overigens kunnen mensen die echt ziek zijn rekenen op begrip en medewerking van Braam. "Mensen die zich nooit ziek melden hoeven niet in te halen. En een serveerster die last heeft van haar enkel kan aan de slag achter de telefoon, reserveringen aannemen."


Weinig maatregelen

Niet alleen in de horeca kampen werkgevers met kort verzuim, ook in andere sectoren melden mensen zich geregeld een dagje af. Uit onderzoek van TNS/NIPO bleek vorig jaar dat slechts een kwart van de werkgevers in het midden- en kleinbedrijf maatregelen tegen ziekteverzuim neemt. Deskundigen waarschuwen dat werkgevers niet te luchtig moeten denken over zo’n ‘baaldag’. Verzuim kost de werkgever zo’n 250 euro per dag. Kosten die kunnen voortvloeien uit frequent kort verzuim zijn daarin nog niet eens meegenomen: wie plotseling langer uitvalt, vormt een veel grotere kostenpost. Ook dat ene dagje thuis blijven moet dus serieus worden genomen, vindt bedrijfsarts Bas Albers van HPHC. "Mensen die zich geregeld een dag ziek melden, vallen later vaak langdurig uit. Het korte verzuim is meestal een voorbode van psychische klachten of een burn-out. " Als werknemers zich meer dan twee keer per jaar ziek melden, moeten de alarmbellen gaan rinkelen volgens Albers.

De leidinggevende speelt daarin volgens de bedrijfsarts een belangrijke rol: door in gesprek te gaan met de verzuimende medewerker kunnen praktische oplossingen worden gezocht om zo bijvoorbeeld overspannenheid te voorkomen. Bovendien is het volgens de bedrijfsarts raadzaam om op zoek te gaan naar patronen in het verzuim: iemand die vaak op donderdag niet komt kan bijvoorbeeld problemen hebben met kinderopvang. "Je moet dingen durven opengooien zodat er wederzijds begrip en vertrouwen ontstaat. In 99 procent van de gevallen zitten er problemen achter dit soort verzuim."

Geplaatst in: Redactioneel